HAPPY START

HAPPY START

Mijn idee: Happy start, op het voortgezet onderwijs! De overgang van basisschool naar het voortgezet onderwijs.

Voor iedereen is de overgang naar de brugklas spannend. Dat is heel gewoon en dat hoort erbij. Maar voor kinderen die op de basisschool problemen hebben in de omgang met anderen (gepest worden, verlegen zijn, vaak conflicten hebben) is de overgang echter extra spannend. Zij zijn vaak bang, dat ze op die nieuwe school weer gepest worden. Ook zijn zij extra onzeker of ze wel aansluiting zullen vinden. Voor deze kinderen hebben wij HAPPY START.
Door deze kinderen bij de start op het voortgezet onderwijs op dit gebied extra positieve bagage mee te geven, voorkomen we zoveel mogelijk, dat ze verderop in hun schoolcarrière hierdoor problemen ontwikkelen.
Door deze preventieve aanpak stimuleren we dat de kinderen ‘beter in hun vel’ zitten tijdens hun periode op het voortgezet onderwijs en daarna.

Hoe doe je dit? Een workshop die de stap van de basisschool naar aanstaand brugklasser gemakkelijker maakt. Deze workshop helpt zelfvertrouwen en de sociale vaardigheden van deze kinderen te vergroten. Dit met het doel een goede start te maken op het voortgezet onderwijs en daarmee het risico op herhaling van de problemen te verkleinen.

Een nieuwe school is een nieuwe start!
Twee Praktijkondersteuners Jeugd bij huisartsenpraktijken in de gemeente Drimmelen geven deze training op de nieuwe (VO) school. Dit zorgt voor verbinding en maakt, dat deze doelgroep hier ook vooraf in het vizier is. In de samenwerking met de school vragen wij door een anti-pestcoördinator of vertrouwenspersoon van de school uitleg van het protocol te geven.
Wij begeleiden kinderen in de gouden weken, gecombineerd met een afsluitende terugkombijeenkomst rond de herfstvakantie.

Wat doe je? We brengen jongeren die het moeilijk vinden sociale contacten aan te gaan in een groep, bij elkaar. Omdat ze tijdens de activiteit weten dat iedereen in deze groep dit spannend vindt, wordt het voor hun al gemakkelijker.
In de training starten we met een laagdrempelige samenwerking, waardoor het ijs gemakkelijker breekt. Wij oefenen met sociale vaardigheden en reiken de kinderen cognitieve gedragstherapie (CGT) technieken aan en oefenen lichaamshouding met psycho-fysieke oefeningen (uit de Rots en Water training).

Wat heb je nodig/wil je doen met de opbrengst? Dit jaar hebben we in de Brabantse gemeente Drimmelen een pilot gedraaid en volgend jaar willen we lesmateriaal verder ontwikkelen of aanschaffen en een klassikale workshop samenstellen voor groep 8.
Onze droom is de aankomende vijf jaar dit programma te mogen bieden in de Gemeente Drimmelen en te laten zien, dat het echt verschil maakt voor het welzijn van het kind. Na deze periode willen wij dat Happy start bestendigd is in het onderwijs en de gemeente. Omdat wij denken dat de bijdrage van Happy Start het verschil maakt in het mentaal welzijn van de kinderen.
Wij gunnen ieder kind een HAPPY START in het voortgezet onderwijs!

alle initiatieven

K2 Challenge

Met dank aan Dr. Mollercollege/Walewyc Mavo (OMO Scholengroep de Langstraat) voor het gebruik van hun locatie.