"Grenzen in Beweging" "Een Autobiografisch Theaterproject over Aanraking en Grenzen”

"Grenzen in Beweging"  "Een Autobiografisch Theaterproject over Aanraking en Grenzen”

Mijn idee: Het idee is om een wekelijkse groep op te zetten voor jongeren waar we het thema 'aanraking en grenzen' centraal stellen. Dit thema kan breed worden geïnterpreteerd, met onderwerpen zoals 'vind ik een knuffel fijn?', 'van wie wil ik graag hulp ontvangen en van wie niet?' en 'hoe heb ik dit thema ervaren in mijn gezin en hoe wil ik dat zelf vormgeven?'. De groep zal een combinatie zijn van dramatherapie en theater, waarbij de deelnemers werken aan een autobiografische voorstelling die uit hun persoonlijke verhalen en ervaringen voortkomt.
De theaterbeelden worden op een onderzoekende manier ontwikkeld, met een focus op reflectie en improvisatie. We verwelkomen jongeren tussen de 15 en 18 jaar die willen onderzoeken wat deze thema's voor hen betekenen. In deze veilige omgeving kunnen zij hun eigen thema's aanbrengen en elkaar ondersteunen, wat helpt om verbinding te voelen en veerkracht te versterken. Het project stimuleert open communicatie en helpt de jongeren om de basisprincipes van gezonde grenzen te verkennen.

Hoe doe je dit? Vanuit wijzijnKAS beginnen we het project met wekelijkse bijeenkomsten waarbij de jongeren samenkomen in een vertrouwde setting. Om veiligheid en vertrouwen te creëren, worden in de eerste sessies dramatherapeutische technieken toegepast, waaronder groepsdynamiek oefeningen en vertrouwensoefeningen. Wanneer deze basis is gelegd, zullen we dieper ingaan op het thema en de jongeren begeleiden in het verkennen van hun eigen reflecties en persoonlijke verhalen.
De nadruk ligt op het omzetten van verbale reflectie naar visuele uitdrukkingen in theaterbeelden. We introduceren verschillende theatertechnieken, zoals non-verbaal spel, mime, schaduwspel en het werken vanuit gedichten of eigen geschreven teksten. Dit biedt de jongeren de mogelijkheid om hun gevoelens en ervaringen op een creatieve manier te uiten, zonder dat zij zich gedwongen voelen om hun verhaal letterlijk of expliciet te delen. Deze benadering helpt bij het vormen van een gezamenlijk proces van leren en groei binnen de groep.

Wat doe je? Bij het project staat de authenticiteit van de verhalen van de jongeren centraal. Onze doelstelling is om een veilige en inclusieve ruimte te creëren waar jongeren hun kwetsbaarheid en kracht kunnen delen met betrekking tot het thema van aanraking en grenzen. Dit zal culmineren in een gezamenlijke voorstelling.
We kiezen ervoor om de voorstelling grotendeels non-verbaal te houden, wat niet alleen zorgt voor enige anonimiteit voor de deelnemers, maar ook de ruimte laat voor het publiek om hun eigen interpretaties te geven aan de vertoningen. Dit format maakt het mogelijk om taboes te doorbreken en thema’s aan te kaarten die vaak niet worden uitgesproken. Door het delen van deze verhalen via theater, kunnen we een dieper begrip en bewustzijn creëren over de noodzaak van gezonde grenzen in de verschillende relaties in het leven van jongeren.
Uiteindelijk zal de voorstelling niet alleen een afsluiting van het project zijn, maar ook een startpunt voor verder gesprek en reflectie in de gemeenschap over deze belangrijke thema’s. Dit project kan een impact maken op zowel de deelnemers als het publiek en bijdragen aan een grotere bewustwording en acceptatie van het onderwerp.

Wat heb je nodig/wil je doen met de opbrengst? Wat we met de K2Prijs gaan doen:
• Educatie en Bewustwording: De opbrengst wordt ingezet om jongeren, ouders en zorgprofessionals beter te informeren over grenzen en aanraking. Dit kan bijvoorbeeld door middel van workshops, lesmateriaal en informatieve sessies.
• Discussie Faciliteren: De opbrengsten kunnen ook gebruikt worden om bijeenkomsten te organiseren waar mensen met elkaar in gesprek kunnen gaan over hun ervaringen en meningen over het onderwerp. Dit helpt om een open discussie te creëren en bewustzijn te vergroten.
• Ongoing Support: Een deel van de opbrengst kan gereserveerd worden voor vervolgprojecten of aanvullende activiteiten, zoals het aanbieden van deskundige ondersteuning of dat het project jaarlijks terug kan keren.
• Evaluatie en Verbetering: We kunnen middelen gebruiken om het project te evalueren, feedback van deelnemers te verzamelen, en verbeteringen aan te brengen voor toekomstige edities.

Dit project heeft als doel een duurzame impact te maken op de betrokkenheid van de gemeenschap bij het welzijn van jongeren en bewustzijn te creëren rondom het thema van grenzen en aanraking.

alle initiatieven

K2 Challenge

Met dank aan Dr. Mollercollege/Walewyc Mavo (OMO Scholengroep de Langstraat) voor het gebruik van hun locatie.