Generatielezen

Generatielezen

Mijn idee: Generatielezen creëert ontmoetingen tussen jong en oud via voorlezen, sámen lezen. Samen lezen/voorlezen stimuleert het delen van ervaringen en herinneringen. De verhalen (en kennismaking) over en weer leiden tot (meer) wederzijds begrip en herkenning. Daarmee schept Generatielezen tussen jongeren en ouderen een band die in de huidige samenleving niet (meer) vanzelfsprekend is. Veel jongeren maken vrijwel nooit kennis met oudere mensen. Jongeren hebben vaak meer aandacht voor online media dan voor de échte wereld. Ze leggen steeds moeilijker contact en vereenzamen in het ergste geval. Daarnaast nemen de lees- en taalvaardigheid onder jongeren steeds verder af. Gelukkig komt daar meer aandacht voor op school en daarbuiten. Bovendien vergrijst Nederland; 20% van de Nederlanders is ouder dan 65 jaar en dat aantal neemt snel toe. Veel ouderen komen nauwelijks nog in contact met de buitenwereld en jongere generaties, voelen zich vaak buitengesloten van het maatschappelijke leven en vereenzamen. Generatielezen slaat bruggen tussen hen.

Jongeren die meedoen aan Generatielezen krijgen meer plezier in lezen, leren hun sociale tools verder te ontwikkelen en zijn verrast door het kijkje achter de schermen in verzorgingstehuizen of huiskamers.

Hoe doe je dit? In samenwerking met scholen (po, vo en mbo), instellingen voor ouderen en vrijwilligers worden er voorleeslunches, lesprogramma’s of andere vormen van maatschappelijk-culturele projecten georganiseerd. Hierin ontmoeten jong en oud elkaar, delen verhalen en herinneringen in groepen of individueel. Het voorlezen draagt naast het sociale aspect verder bij aan het vergroten van het plezier in lezen en taal en is een stapje om laaggeletterdheid onder jongeren te voorkomen.

Wat doe je? Ontwikkelen en uitvoeren (organiseren/coördineren) van (onderwijs)projecten/lesmateriaal op maat in samenwerking met scholen, (zorg)instellingen en maatschappelijke of culturele organisaties, afgestemd op de gezamenlijke wensen, niveau en mogelijkheden.

Voorbeeld: Lezenslust organiseert in 2024 voor het vierde achtereenvolgende jaar de zgn Voorleeslunch in Oss en omgeving op de 1e vrijdag van oktober. Uniek van opzet omdat dertig jongeren (vo en mbo)vantevoren les kregen, oefenden en daarna voorlezen aan ouderen op acht locaties in de gemeente Oss bij Museum Jan Cunen, Zorgcentra Het Ussenhuis, De Ruwaard, De Wellen en Katwijk, de MFA’s De Koppelinck (Geffen)en De Snoeck (Lith) en de Zorgcoöperatie Ravenstein.

Generatielezen levert hierbij maatwerk rekening houdend met verschillende doelgroepen van jong tot oud.

Wat heb je nodig/wil je doen met de opbrengst? Generatielezen is vooral lokaal geworteld in Oss en nog niet duurzaam/structureel. Het streven is om meer jongeren enthousiast te betrekken bij Generatielezen in Oss en ver daarbuiten. Onderwijsorganisaties (van po tot hbo), zorginstellingen en maatschappelijke organisaties zijn onverminderd enthousiast maar beschikken over onvoldoende mogelijkheden om Generatielezen structureel een plek te bieden in hun agenda's. Met de K2Prijs zou de bemensing en slagkracht van de stichting kunnen groeien en daarmee het aanbod voor de jongeren. De werving en het bereik kunnen groeien en scholen en instellingen meer worden ondersteund. Kortom een prijs zou een flinke impuls geven aan Generatielezen.

alle initiatieven

K2 Challenge

Met dank aan Dr. Mollercollege/Walewyc Mavo (OMO Scholengroep de Langstraat) voor het gebruik van hun locatie.