Goejenhandel. Duurzaam design met sociale impact

Goejenhandel. Duurzaam design met sociale impact

Mijn idee: We willen jongeren met creatief talent uitdagen en ondersteunen in hun creatieve ontwikkeling en hen de kans bieden om een carrière op te bouwen in de creatieve industrie.

We zien bij veel jongeren creatieve talenten en ambities, maar helaas lukt het hen vaak niet om de stap te zetten naar een opleiding of de praktijk in de creatieve industrie. Met hulp van professionele designers willen we deze jongeren de kans bieden om hun designskills sneller te ontwikkelen, grip te krijgen op design- en productieprocessen en (duurzame) producten te ontwikkelen die ook echt verkocht worden.

Hiervoor willen we de webshop Goejenhandel.nl in het leven roepen om de producten te verkopen en om tevens een podium te geven aan de jonge designers om hun arbeidsmarktprofiel te versterken.

Hoe doe je dit? We zoeken de samenwerking op met professionele designers die de jongeren workshops en trainingen kunnen geven om hun creatieve kennis en competenties te vergroten. Via de webshop zijn er ook trainingen die online te volgen zijn. Tevens bieden we ondersteuning tijdens de uitvoering, van idee tot product, om mee te geven wat er allemaal bij het ontwerp- en productieproces komt kijken. Daarbij kijken we ook naar de persoonlijke ontwikkeling van de jongeren, zodat we de kansen op zelfredzaamheid en een toekomstige stap naar een creatieve carriëre optimaliseren.

De producten die worden ontwikkeld willen we on- en offline verkopen. De opbrengst daarvan gaat gedeeltelijk naar de jonge designer en naar de ondersteuning van jongeren. Dus als je een product koopt, draag je bij aan de zelfredzaamheid van jongeren en een gezondere samenleving.

Wat doe je? Vanuit onze eigen creatieve achtergrond en jaren praktijkervaring als grafisch ontwerper en illustrator, zien we kansen om met hulp van collega-ontwerpers en collega-socialworkers jongeren met creatieve ambities serieus te helpen ontwikkelen tot zelfredzame jonge designers. We zorgen daarom voor workshops, trainingen en laagdrempelige begeleiding om de jongeren te laten groeien in hun sociale en creatieve kennis en competenties.

Voor wat betreft de producten is duurzaamheid een van de kernwaarden. Er is al genoeg rommel in de wereld. Verdien je Ticket werkt al samen met diverse culturele organisaties, dus in eerste instantie richten we ons op festivalwear. In de toekomst willen we dat uitbreiden.

De webshop zorgt voor exposure van de jonge designers en ook de producten zullen voorzien zijn van informatie over de maker, de productie en onze werkwijze. De sociale impact willen we op die manier zichtbaar en voelbaar maken.

Wat heb je nodig/wil je doen met de opbrengst? Met de opbrengst van de K2 challenge willen we de eerste versie van de webshop ontwikkelen en een wedstrijd met campagne organiseren voor Brabantse jongeren met creatieve ambities. We starten met een toegankelijke challenge: Maak een ontwerp voor een t-shirt opdruk. Iedereen tot 27 jaar die graag een stap richting de creatieve industrie wil zetten kan meedoen. Mensen kunnen stemmen en de drie beste designs worden echt in productie genomen en vormen de kickstart van de webshop en het initiatief.

alle initiatieven

K2 Challenge

De K2Challenge wordt in opdracht van het bestuur van de stichting K2 Prijs georganiseerd door stichting Zet met de volgende partner: Dr. Mollercollege/Walewyc Mavo (OMO Scholengroep de Langstraat).