Alles-in-één ontmoetingsplek-MDT-vindplaats-SpeakingMinds-kalender-waarderingssysteem-promo-impactmeter

Alles-in-één ontmoetingsplek-MDT-vindplaats-SpeakingMinds-kalender-waarderingssysteem-promo-impactmeter

Mijn idee: HEBE (een groep actief betrokken jongeren uit Hilvarenbeek), onze jongerenwerkers van R-Newt en twee beleidsadviseurs van gemeente Hilvarenbeek hebben samen Positief Jeugdbeleid ontwikkeld. Dit beleid ligt in oktober ter besluitvorming voor aan de gemeenteraad. En om in de ‘positieve vibe’ te blijven: we gaan ervanuit dat 1 januari 2021 de uitvoering start.

Meer over dit beleid-in-ontwikkeling: https://we.tl/t-xGRFQH5sgC.

In oktober 2020 beginnen we met de voorbereidende fase. Er zijn een aantal projecten die we moeten realiseren om in het nieuwe jaar te kunnen starten met de uitvoering. Eén van die projecten dienen we in voor de K2 Challenge: de ontwikkeling van een overzichtelijke alles-in-een ontmoetingsplek-MDT-vindplaats-SpeakingMinds-kalender-waarderingssysteem-promo-impactmeter. Waarom?

• Jongeren willen elkaar online én offline ontmoeten (ontmoetingsplek).
• Jongeren willen weten welke activiteiten HEBE wanneer organiseert (kalender).
• Jongeren willen zelf leuke én nuttige activiteiten organiseren (MDT-vindplaats).
• Jongeren willen meepraten, meedenken én meebeslissen over maatschappelijke en politieke onderwerpen (Speaking Minds).
• Jongeren willen dat hun ideeën erkend en gewaardeerd worden (waarderingssysteem).
• Jongeren willen makkelijk in contact komen met iemand die helpt bij uitdagingen die op hun pad komen (vindplaats).
• Jongerenwerk Hilvarenbeek (R-Newt) wil zichtbaarheid en vindbaarheid vergroten (promo).
• Gemeente Hilvarenbeek wil de impact van het Positief Jeugdbeleid meten (impactmeter).

Aldus lokaal onderzoek #LAATJEHOREN (Maduro, 2018).

Hoe doe je dit? We creëren een inspirerende, niet-formele leeromgeving waar jongeren zelf de kans krijgen om de alles-in-een ontmoetingsplek-MDT-vindplaats-SpeakingMinds-kalender-waarderingssysteem-promo-impactmeter te ontwikkelen. Zij worden hierbij ondersteund door onze jongerenwerkers; hun vaste contactpersonen. Daarnaast krijgen de jongeren de kans om te leren van sociaal ondernemers en creatieve makers en die opgedane kennis en kunde te benutten voor de daadwerkelijk ontwikkeling van het product.

De opgedane kennis en kunde van dit project - en ook van het Positief Jeugdbeleid als geheel - wordt beschreven en gedeeld door publicaties, artikelen en rapporten.

Wat doe je? Via de online en offline communicatietools van HEBE en Jongerenwerk Hilvarenbeek (R-Newt) wordt een oproep gedaan aan jongeren uit onze gemeente om mee te doen aan dit maatschappelijke project. Het project heeft een doorlooptijd van 3 maanden waar de jongeren zich aan committeren. De jongeren leren tijdens die periode om samen te werken en als team dit project tot een succes te brengen; van innoverend idee tot een ‘levensecht’ product. Daarbij krijgen de jongeren ook individuele taken en verantwoordelijkheden. Zo groeien ze in hun relationele, sociale en 21-eeuwse skills.

De jongerenwerkers ondersteunen de jongeren. En samen met sociaal ondernemers en creatieve makers duiken de jongeren in de wereld van productontwikkeling. Ze leren ondere andere wensen en behoeften van een bredere doelgroep te inventariseren, keuzes te maken, doen inhoudelijke kennis op en gaan aan de slag met de mogelijkheden en onmogelijkheden van een digitale oplossing. Stap voor stap ontwikkelen de jongeren zo zelf hun alles-in-één ontmoetingsplek-MDT-vindplaats-SpeakingMinds-kalender-waarderingssysteem-promo-impactmeter.

En… natuurlijk verdienen de betrokken jongeren zelf ook waardering voor de ontwikkeling van dit waarderingssysteem. We zijn voor dit onderdeel geïnspireerd door samenwerkingspartner Verdienjeticket.nl.

Wat heb je nodig/wil je doen met de opbrengst? We hebben vooral inzet, betrokkenheid, energie en samenwerking nodig:

• Enthousiaste en nieuwsgierige jongeren die mee willen denken en doen.
• Onze two-and-only jongerenwerkers Michelle en Rody (R-Newt).
• Samenwerking met sociaal ondernemers zoals Verdien Je Ticket, R-Newt, MDT en Speaking Minds.
• Kennis en kunde van creatieve makers zoals Trive en Scheepens.
• Samenwerking met wetenschappelijk onderzoekers (Academische Leerplaats Jeugd van Tranzo, Youth Spot Amsterdam, GGD Hart van Brabant) en impact-experts (Avance-Impact).

En de opbrengst van de K2Challenge is nodig om de ontwikkelkosten van dit duurzame, digitale instrument te bekostigen.

Opmerking: dit idee is ingediend door Jongerenwerk Hilvarenbeek (R-Newt) en gemeente Hilvarenbeek, maar is een idee van jongeren zelf.

alle initiatieven

K2 Challenge

De K2Challenge wordt in opdracht van het bestuur van de stichting K2 Prijs georganiseerd door stichting Zet met de volgende partner: Dr. Mollercollege/Walewyc Mavo (OMO Scholengroep de Langstraat).